Het probleem lijkt jaarlijks groter te worden. Om beeld-en geluidsopnamen te maken die vrij zijn van "ongewenst geluid " zoals auto's, vliegtuigen, brommers, scooters, grasmaaiers, bladblazers, boormachines en...last but not least: de menselijke stem. Bij het maken van beeld-en geluidsopnamen in de natuur valt het me op dat ik vrijwel steeds het geluid moet nasynchroniseren. Stel je voor: een fraaie landschapsopname of "shot van een dier" wordt (buiten beeld) verstoord door een straaljager, een brommer of druk pratende mensen. Weg is de illusie van het interessante beeld ! De kijker verwacht onbewust de veroorzakers van het geluid te zien, terwijl de beeldmontage daar absoluut niet om vraagt. Ook bij een interview in een (dachten we nog voor de opname!) rustige omgeving valt steeds weer op hoeveel "geluidsellende" zich opdringt. Zelfs gsm-gesprekken tref ik al aan in het bekijken cq. beluisteren van de opnamen. En dan heb ik het niet eens over het ongewenst (in de trein of in de openbare ruimte bijvoorbeeld) mee moeten luisteren naar die vreselijk irritante gesprekken. Over gsm-terreur gesproken! Tot gauw...